Nazca Fuego - bovenstuur

De Fuego is het laagste en in veel gevallen het snelste model van Nazca, een comfortabele racer die allround inzetbaar is. Je kunt er mee racen, je kunt er lange toertochten mee rijden en je kunt er zelfs met bepakking mee door Australie fietsen!

Door het relatief lange frame van dunwandig CrMo buis en de soepel aansprekende achtervering is het rijcomfort ongeevenaard voor een semi-lage racer. De lighoek kan over een groot bereik ingesteld worden, rechterop voor urenlang ontspannen fietsen of zo plat mogelijk voor de jaarlijkse tijdrit - gereedschap niet nodig.

Standaard wordt de Fuego voorzien van een kleine bagegdrager aan de zitting (max. 7 kg), met tasafhouders (optie) of groot bagagerek (optie) kunnen grote banaantassen, Ortlieb tassen e.d. worden meegenomen.

De Fuego is er in twee frame maten: het M frame is geschikt voor een lichaamslengte van ca. 160-185 cm.; het L frame voor 180-200 cm.

Het RVS klapstuur van de bovenstuur versie is volledig instelbaar en daarmee geschikt voor alle lichaamslengtes en lighoeken.

Zithoogte : 39 cm (M frame) of 35 cm (L frame)

Prijsindicatie: vanaf 2075 euro

Deze fiets is (mogelijk) te koop bij een van de volgende dealers:

Ervaringen

pjotr320 op do 29 mrt 2007 om 00:00

Vooraf: Na met de Fuego gereden te hebben in 3 wedstrijden en ook zo'n 150 km op de openbare weg, was voor mij 1 ding duidelijk, dit moest mijn nieuwe ligger worden. Op cycle vision was ik nummer 282 en ook in Groningen was ik van de partij op een testfiets van Nazca. (hartelijk dank daarvoor) Dat was halverwege 2005 En sinds 22-10-05 ben ik dan ook de trotse eigenaar van een vuurrode, met Racers geschoeide, Nazca Fuego. De bagegedrager zorgt ervoor b.v. een toptas makkelijk mee kan. Een ook geeft deze plek aan een achterlicht/reflector combinatie. In de zon en in de regen, bij wind mee en wind tegen, op asfalt beton en klinkers, de Fuego ontpopte zich voor mij tot een comfortabele en snelle reisgenoot. Rustig rijden is krap 30, lekker cruisen 33 en in een uurscriterium kwam ik tot 37,5. Sprintend red ik het tot 60. Bergaf 72, ook dan voelt mijn Nazca heel stabiel. Als ik al rijdend een hobbel tegen kom, blijft de fiets heel rustig. Dat kan ik ook zeggen bij al de nostalgische bestratingen die ik tegenkom. Slechte klinkers met 27 is geen punt. Rechtdoor is het rustige stuurgedrag heerlijk. Door het relatief lage zwaartepunt (35 cm gemiddeld) en wat andere geometrische dingen gaan ook bochten zoals ze horen, hard. Handig is ook dat rond bij lagere snelheden een Fuego nog stabiel blijft. De gehele ligfiets is makkelijk in 3 stappen in hoogte te stellen, het zitje traploos in lighoek. De standaard mechanische schijfremmen zorgen voor ruim voldoende remkracht, pakken amper vuil op en zien en ook nog eens mooi uit. Ik heb gekozen voor 2x9 versnellingen (12-25, 52 en 42 voor). Nederland is plat genoeg, en met dit verzet zijn ook Neerlands heuvels nog wel te bedwingen. Het kleine blad is af en toe wel eens handig. Een sram rocketshifter zorgt er voor dat ik 16kg (inclusief verlichting)fiets + 63 kg berijder en wat bagage soepeltjes op snelheid breng. Spatborden heb ik niet, een dropstopje houd mijn bovenbenen schoon. Het dekje is een Nazca Sportdekje, lekker stevig, comfi en niet broeierig. Kortom: +snel +comfortabel +veelzijdig +kwaliteit +heel praktisch voor zijn soort +compleet +mooi! -draaicirkel, inherent aan dit soort ligfiets? Inmiddels heb ik ook al meerdere wedstrijden gereden met mijn Fuego. Tijdens Cycle Vision won ik zelfs een prijs. Ik werd 3e bij de 200 sprint ongestroomlijnd met een gemiddelde van 59,3. Ik reed ook voor het eerste de 3-uursrace en nog een paar andere wedstrijden. Nu met een aeropuntje gaat het nog sneller. Naast al dit racegeweld kan ik ook een stukje met mijn moeder gaan fietsen met een gangetje van rond de 20km/uur. Of 180km rijden bij een temperatuur van rond het vriespunt, of 230km kriskras over de veluwe. 29-03-07 6501km gereden.

Menno op ma 04 jun 2007 om 00:00

Voor het 100 km criterium op Cyclevision mocht ik een fuego lenen om ermee te racen. Zaterdag voor CV naar Nijeveen om de fiets te bekijken en op maat te zetten. Vervolgens ben ik ermee naar huis gefietst. Daarbij gelijk gemerkt dat het een hele snelle fiets is. Tuurlijk er zijn snellere, maar daarbij lig je lang niet zo lekker als bij deze. Maar goed, op de terugweg, neutrale wind, gemiddeld 40 km/u gefietst. Ik was na die toch ook dat gewiebel met dat stuurtje kwijt wat je de eerste paar kilometers nog hebt. Verder wordt de fiets steeds stabieler naarmate je harder gaat. Geen geslinger of gewiebel wat je op de hogere snelheden met sommige andere fietsen toch krijgt. Op CV heb ik trouwens in 1:54:38, 79,6 km gereden. Dus je kan er ook lang hard mee fietsen. Ruim 400 km gefiets.

(Niet langer geregistreerd) op wo 14 nov 2007 om 00:00

Voor 2 weken terug had ik mijn Fujin verkocht, met als optie te gaan voor een hoge racer. Stond er vorig weekend een Fuego Sport tekoop. Mijn nieuwsgierigheid werd aangewakkerd en ging alleen maar kijken en proberen (dit had ik nooit moeten doen)en jahoor meteen verkocht, wat een verschil met die Fujin. Wat een comfort, ook qua lighouding ja zo'n stalen ligger demp toch meer trilling. Het trapt allemaal makkelijker weg voor mijn gevoel, rustig rijden is 30km/uur beetje uptempo 34km/uur zonder moeite. En die Henk van der Woerdt die heeft echt verstand van liggers, heb 'm deze week paar keer om advies gevraagd en krijg daarop prompt antwoord, service staat in een hoog vaandel. Ik ga genieten van mijn Fuego deze winter. Groeten, Paul

gjdorenbos op wo 13 mei 2009 om 00:00

Sinds een aantal weken ben ik de trotse eigenaar van een Fuego Allround. Veel ervaring met ligfietsen heb ik niet. Al jaren wilde ik er eens één proberen maar het kwam er maar niet van. Tot ik op een dag een Optima Lynxx gehuurd heb voor een weekje. De Lynxx is een prima all-round fiets en na een paar keer fietsen wist ik zeker dat ik een ligfiets wilde hebben. Alleen vond ik de Lynxx wat erg wiebelig, bij hogere snelheid zelfs instabiel. Na wat speurwerk op het net was ik tot de conclusie gekomen dat de Fuego het type fiets was dat ik zocht: laag, snel, stabiel en toch ook comfortabel. A.C.E. in Winterswijk had er één staan en na een korte proefrit was ik verkocht (en de fiets ook). Ik gebruik de fiets voornamelijk voor woon-werk verkeer, zo'n 22km enkele reis. Op de Fuego is dit prima te doen. Rustig fietsen op de heenweg gaat heerlijk relaxed om niet moe en bezweet aan te komen. Op de terugweg gaat het uiteraard sneller. De Fuego is zeer stabiel, ook bij hoge snelheden. In de stad is de lage zithoogte natuurlijk niet altijd even handig, maar de wendbaarheid is goed genoeg. Bij korte bochtjes moet je alleen oppassen met doortrappen omdat je voet dan tegen het wiel kan komen. Het bagagedragertje is handig om wat spullen mee te kunnen. Veel gewicht kan er niet op; de drager zit aan het zitje, niet aan het frame, maar ik ben ook niet van plan om veel of zware spullen mee te zeulen. De SRAM versnellingsnaaf werkt op zich uitstekend en het schakelen zonder te hoeven trappen is een uitkomst in de stad. Jammer alleen dat deze naaf nogal lawaai maakt. Schijnt met de nieuwste versie te zijn opgelost. De mechanische schijfremmen zijn meer dan voldoende om de fiets gecontrolleerd tot stilstand te brengen. Op een historische klinkerweg is het wel even doorbijten en een voorvering op het kleine voorwiel zou dan geen overbodige luxe zijn. Gelukkig is het maar een klein stukje. Voor de rest heb ik dit niet gemist en doet de achtervering z'n werk uitstekend. Al met al ben ik zeer tevreden over de Fuego en ik hoop er nog veel kilometers op te kunnen maken.

(Niet langer geregistreerd) op do 18 sep 2008 om 00:00

Samen met een vriend reden we een keer langs een ligfietszaak en besloten een ritje te maken. Ik koos een Baron, hij een Fuego. Na een kilometer of 60 besloten we heel even te wisselen, ik heb ongeveer 50 meter gefietst op de Fuego maar wist meteen dat deze veel stabieler was. Enthousiast hebben we kort daarna meteen een Fuego besteld, met in het achterhoofd een lange vakantie. Ik heb de fiets elke dag voor woon-werkverkeer gebruikt (20km enkele reis) en dat beviel uitstekend. Erg snelle, maar toch comfortabele fiets met voldoende bagagemogelijkheid om wat kleding e.d. mee te nemen. Ondertussen de lange vakantie uitgewerkt: het werd 10.000km door Australie en Nieuw-Zeeland (zie www.ligfietsvakantie.nl). Ondertussen werden twee vrienden toch wat jaloers en besloten mee te gaan en ook beide een Fuego aan te schaffen. Alle vier de fietsen hebben de uiteindelijk 8.000 km goed doorstaan. Er is een keer een ketting gebroken en een spaak etc., maar dat is alleen maar logisch. Ik had echter iets meer pech, doordat ik 1 van de eerdere modellen had kon mijn zadel tegen een soort stangen eronder komen. Een constructiefoutje. Hierdoor onstond een deukje in het zadel, wat uiteindelijk ging scheuren (mede door alle bagage natuurlijk) en uiteindelijk brak het zadel. Dit heb ik kunnen oplossen met glasvezel. Nazca reageerde zeer sportief, ze erkenden de fout en hebben kosteloos een nieuw zadel toegezegd en deze zo snel mogelijk naar mijn thuisadres gestuurd. De glasvezel reparatie bleek afdoende en na wat verdere reparaties (dankzij o.a. een botsing) en verstevigingen heb ik het nieuwe zadel niet nodig gehad (en dat terwijl we nog ruim 5.000km moesten). Ook bleek bij mij een scheurtje te zijn ontstaan in de achtervelg, op dat moment had ik zo'n 10.000km gefietst totaal. Wederom was Nazca zeer sportief. Ik had niet de supersport velg moeten nemen, maar de normale. Echter is dit niet gecommuniceerd bij de verkoop en daarom werd ook deze kosteloos vervangen. Al met al ben ik, en de andere drie, zeer tevreden over Nazca en ook zeker over de Fuego. Het is 1 van de mooiste ligfietsen die er is, hij rijdt geweldig. Al vlug konden we zonder handen fietsen, en zelfs redelijk scherpe bochten zo nemen. Ook bij 80km/u geen probleem zonder handen. En ook bij mijn top van 92km/u heb ik me geen moment onveilig gevoeld vanwege de fiets. Verder is de fiets goed snel, al mocht het frame misschien wat lichter. Vering werkt afdoende, mijn simpele achterveer wil heel soms weleens wat meebewegen met het trappen, maar niet irritant. Remmen reageren goed, ook bij langdurig op hoge snelheden remmen. De Fuego is ook erg wendbaar; in de stad rijd je snel overal tussendoor. Vervelend is wel het lostrillen van de voorste schroeven van het zadel en van de standaard. Op een gegeven moment viel de standaard er zelfs vanaf (eerder brak tot twee keer toe de schroef zelfs!). Maar ja, een standaard heb je eigenlijk toch niet nodig. Eindoordeel is een 9. Ik zou iedereen aanraden deze fiets uit te proberen, daarna ben je toch verkocht.

Grrrrrene op za 25 sep 2010 om 13:42

Sinds twee weken ben ik in het bezit van een Nazca Fuego All-round in de kleur oranje. Ik zocht al een tijdje naar een dergelijke ligfiets, laag, maar wel geveerd om mijn woon-werkverkeer (12km) mee te rijden. Op marktplaats zag ik deze Fuego staan en ben meteen gaan kijken. Daar aangekomen bleek de fiets in zeer goede staat te verkeren, enkel de voorderailleur was kapot (bekend probleem met de Tiagra voorderailleur is dat een nokje dat het veertje tegenhoudt van kunststof is en makkelijk afbreekt). Inmiddels zit er een nieuwe voorderailleur op, een B&M Ixon IQ koplamp en een Sigma 1909 kilometerteller. De eerste rit in het park achter m'n huis ging nog wat onwennig, maar na een paar keer oefenen ging het wegrijden soepeler en soepeler. Na nog een tweede ritje binnen de stad durfte ik het aan om de rit naar werk te ondernemen. Het verbaasde me dat ik zonder enige ervaring vrij eenvoudig snelheden van rond de 30km/u aan kon houden. De eerste rit duurde daardoor ook even kort (25 minuten) als ik met mijn normale Gazelle bukfiets kon halen als ik alles eruit perste. De komende maanden zal ik rustig aan blijven wennen aan de nieuwe fietshouding, zodat ik mijn benen/knieën niet overbelast. de Fuego veert in ieder geval super comfortabel. De veerweg is relatief lang als je een simpele verende zadelpen + voorvork van een gewone fiets gewend bent. De Ixon IQ koplamp geeft voldoende licht om ook in het pikkedonker de weg voor je goed te kunnen zien. Ik ben echter geen grote fan van de SRAM shifters die erop zitten, ik hou niet zo van twist shifters en heb liever het Deore XT-systeem dat ik ook op m'n mountainbike heb, met triggers. Aangezien ik niet de kleinste ben, tikte ik in het begin lichtjes met m'n bovenbenen tegen de remhendels aan, maar inmiddels heb ik die wat meer omhoog verplaatst (geeft ook een natuurlijkere polshouding) en heb ik daar geen last meer van. Een Ventisit matje is wel aan te raden met deze fiets, aangezien het standaard matje amper ademt. Halverwege de rit voelt het alsof de stoelverwarming aan staat, zo warm, en al fiets ik 20km/u zonder enige noemenswaardige inspanning... dan nog heb ik een zweterige afdruk van het stoeltje op m'n rug. Al met al is het echt een heerlijke fiets om straks ook langere afstanden mee te fietsen. Ik vind het bijna jammer om op de bestemming aan te komen ;)

Om een ervaring achter te laten, moet je eerst inloggen of registreren.